Luuk: “Alle jongens uit mijn klas voetballen met elkaar op het schoolplein in de pauze. Eigenlijk wil ik ook meespelen, maar ik durf niet naar ze toe te gaan. Ik ben bang dat ze me raar vinden en dat ze me uitlachen.
De juf op school zegt dat zij mij gaat helpen met oefeningen, zodat ik dit straks wel durf. Ik vind het heel spannend."

Sociaal vaardig

Sociale vaardigheden zijn vaardigheden die je leert om goed met je anderen om te gaan. Het is niet voor alle kinderen makkelijk om deze vaardigheden aan te leren.

"Eén van mijn leerlingen vindt moeilijk aansluiting bij zijn klasgenoten. Je merkt dat hij niet makkelijk contact maakt en meestal loopt hij alleen op het schoolplein."

"Mijn dochter kan nooit eens zelf spelen. Als ze thuis komt van school verwacht ze direct dat ik haar ga vermaken, anders is ze boos."

"Mijn peuter is zo bazig. Hoe klein hij ook is, altijd moet alles gaan zoals hij wil. Gebeurt dit niet dan krijgt hij een woede-uitbarsting."

"Eén van mijn leerlingen kan heel goed zelfstandig werken, maar als het op samenwerken aankomt, gaat het helemaal mis. Er komt ruzie van en soms gaat hij zelfs vechten."

Sociale vaardigheden zijn belangrijk voor de ontwikkeling van een kind, nu en in zijn volwassen leven. Heeft uw kind hier moeite mee?
De schoolmaatschappelijk werker kan bekijken waar uw kind de extra ondersteuning nodig heeft en zoekt gepaste begeleiding. Dit kan bijvoorbeeld een sociale vaardigheidstraining zijn. Wanneer uw kind het prettiger vindt, kan de training ook buiten de school worden gevolgd.