Lucie: “Ik vind rekenen en taal heel leuk. Maar soms moet ik een toets doen op school. Dan kan ik de nacht ervoor niet slapen en heb ik 's morgens hele erge buikpijn. Ik wil dan ook niet naar school toe, want ik ben bang dat ik de toets helemaal fout maak.
Samen met de juf en mama ga ik nu met allerlei verschillende opdrachten oefenen, zodat ik niet meer bang ben om toetsen te maken."

Luuk: “Alle jongens uit mijn klas voetballen met elkaar op het schoolplein in de pauze. Eigenlijk wil ik ook meespelen, maar ik durf niet naar ze toe te gaan. Ik ben bang dat ze me raar vinden en dat ze me uitlachen.
De juf op school zegt dat zij mij gaat helpen met oefeningen, zodat ik dit straks wel durf. Ik vind het heel spannend."

Rezah: “Ik heb gewoon geen zin om te doen wat de meester zegt. Hij kan de pot op, wat heeft hij over mij te vertellen? Soms kan ik zo boos worden en dan scheld ik hem uit. Daar heb ik dan zin in. Ik weet ook niet waarom. Samen met mama en papa heb ik met de juf gesproken. We gaan nu kijken waarom ik zo doe en wie mij het best kan helpen. Ik wil er echt mijn best voor doen dat het niet meer gebeurt."

Achmed: “Ik verveel me dood op school. Ik heb altijd heel snel mijn werk af en dan heb ik niets meer te doen. Hierdoor ga ik heel hard zuchten en geluiden maken in de klas of andere kinderen van hun werk afhouden. Ik weet dat dat niet leuk is, maar wat moet ik anders.
Samen met de juf heb ik nu afgesproken dat ik aan de meester extra werk vraag als ik klaar ben. We gaan kijken of dit werkt."

Maartje: “Mama en papa gaan scheiden. Ze maken veel ruzie met elkaar. Ik word hier heel bang van en moet dan huilen. Ik lig 's nachts vaak te piekeren. Ik wil dat het overgaat en dat het weer normaal wordt.
Ik heb de juf op school alles verteld wat er gebeurd is en zij gaat ons nu helpen."

SMW op school

Waarom schoolmaatschappelijk werk

Ouders willen dat hun kind blij en onbezorgd kan opgroeien, dat hij een fijne tijd heeft op school en dat hij alle kansen krijgt zich te ontwikkelen en te ontplooien in een veilige en motiverende omgeving.