Lucie: “Ik vind rekenen en taal heel leuk. Maar soms moet ik een toets doen op school. Dan kan ik de nacht ervoor niet slapen en heb ik 's morgens hele erge buikpijn. Ik wil dan ook niet naar school toe, want ik ben bang dat ik de toets helemaal fout maak.
Samen met de juf en mama ga ik nu met allerlei verschillende opdrachten oefenen, zodat ik niet meer bang ben om toetsen te maken."

Zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen is het vertrouwen dat je in jezelf hebt en in wat je kan. Sommige kinderen hebben minder zelfvertrouwen. Dit uiten zij op verschillende manieren.

"Eén van de peuters uit mijn groep heeft er altijd moeite mee om met een nieuw werkje te beginnen, omdat zij denkt dat zij het niet kan. Ze krijgt dan buikpijn en voelt zich misselijk. Dit is heel vervelend voor haar, want ik weet dat zij het heel goed kan."

"Mijn zoon heeft maar één vriendje. Het vriendje speelt altijd de baas en mijn zoon doet alles wat dit jongetje zegt. Als ik hier wat van wil zeggen, wil hij dat niet, want hij is bang zijn vriendje kwijt te raken."

"Mijn kind durft zijn nieuwe broek niet aan naar school, omdat hij bang is dat andere kinderen hem stom vinden en dat hij uitgelachen wordt."

"Mijn dochter is heel erg verlegen als er nieuwe mensen komen. Zij durft hen niet aan te kijken en gaat gelijk naar haar kamer."

Dit zijn een paar voorbeelden van kinderen met gebrek aan zelfvertrouwen. Een kind heeft een basis zelfvertrouwen nodig om te kunnen opgroeien en zich te ontwikkelen. Denkt u dat uw kind gebrek aan zelfvertrouwen heeft en zich daardoor niet optimaal ontwikkelt? Dan is het goed om schoolmaatschappelijk werk in te schakelen. Samen achterhaalt u waar de onzekerheid van uw kind vandaan komt. Uw kind kan dan een passende begeleiding krijgen om het zelfvertrouwen en weerbaarheid te vergroten.